“Funcțional înainte de toate” este narativul comercial pentru segmentul de dezvoltări industriale.
Gabriel Almajan, Senior Architect ATG Studio:
“Despre arhitectura industrială se vorbește puțin, deși cu toții am remarcat o dezvoltare semnificativă a parcurilor industriale în jurul marilor orașe sau în proximitatea căilor majore de circulație. Pentru arhitecți, un proiect de hală poate părea plictisitor, axându-se de cele mai multe ori pe principiul “form follows function”. Insă, chiar dacă forma și materialitatea clădirii în sine se subordonează funcțiunii acesteia, există o serie de “oportunități” pe care o clădire industrială le poate oferi arhitectului. De exemplu, modul în care tratăm o fațadă, aparent simplă.”
Experiența avută cu dezvoltatorul industrial Global Vision ne confirmă faptul că inițiativele estetice au un rol important în a face un proiect remarcabil, ușor reperabil. Și, ulterior, dezirabil din punct de vedere comercial.
Dacă un sistem prefabricat cu panouri sandwich are reguli clare de montaj și stereotomie, generate de dimensionarea panourilor, modularea structurii și diminuarea pierderilor de material, nu înseamnă că fațada trebuie să fie lipsită de creativitate. “Locul de joacă” al arhitectului se poate regăsi în culoare și textură, așa cum se poate vedea în cazul halei B2 din cadrul Timișoara Airport Park 2, dezvoltat de compania Global Vision.
Mihaela Domuța, Senior Project Manager Global Vision:
“În general, la un proiect industrial logistic, focusul echipei de proiectare /dezvoltare este îndreptat, cu precădere spre stabilirea specificației tehnice care deservește funcțiunea, în detrimentul esteticului.
În cazul obiectivului de la Timișoara, fiind primul dintr-un nou parc industrial, am dorit să schimbăm această cutumă și prin tema de proiectare s-a solicitat integrarea culorilor corporate ale dezvoltatorului pentru un impact estetico-vizual aparte. Arhitectul a venit cu mai multe propuneri, în acord cu dorința dezvoltatorului de a oferi o componentă estetică noii sale dezvoltari, aceasta fiind cea agreată.”
Fără a avea pretenția de a fi “inventat” ceva nou, printr-un exercițiu de imaginație am extins această idee, încercând să facem un upscale la nivel de limbaj vizual. Mai simplu spus, ne-am imaginat că fațada poate naște o identitate vizuală pentru mai multe dezvoltări industriale ale grupului, prin variația de culori în același tip de stereotomie. La scara parcurilor logistice se poate creea o diversitate coloristică, care uneori speculează cu identitatea vizuală a chiriașilor. Deși nu a fost o temă a proiectului nostru, am fost plăcut surprinși de deschiderea dezvoltatorului pentru această propunere, de a merge mai departe în a explora varietatea de culoare și de textură în viitoarele proiecte, pe care sperăm să le dezvoltăm împreună.
Mihaela Domuța, Senior Project Manager Global Vision:
“Surpriza a apărut atunci când pe șantier a ajuns Head of Development cu potențiali chiriași și am constatat că aceștia erau plăcut surprinși de cromatica aleasă și de jocul de texturi obținut prin profilatura panourilor care nu este uniformă pe toată fațada.
Ulterior, când au fost demarate consultările cu potențialii clienți, furnizori, antreprenori, pentru proiectele Constanța Business Park și Chitila Logistics Hub am constatat că proiectul din Timișoara a fost remarcat cu ușurință și încântare de către clienții care veneau să viziteze șantierele noi și ne spuneau că au mai văzut acest model cromatic. Le devenise deja familiar, aderent vizual dezvoltărilor făcute de Global Vision la Timișoara.”